Stikkord (og noen kommentarer) til
som må kunnes og vil bli gjenstand for vurdering.
Lesestoff, vi kommer mer inn på dette og studerer det grundigere når vi kommer til Systemutvikling i programmeringsboken til våren!
Se også: Kompendium/Systemutvikling !
Hvorfor planlegge:
- Spare tid og penger, unngå å gjøre ting omigjen senere.
- Holde frister.
- Struktur og gode løsninger:
- Helhetlig løsning.
- Uten feil
- Robust, pålitelig og forutsigbart
- Uavhengighet uten unødvendige bindinger mellom deler/moduler i løsningen.
Faser i systemutvikling: (Sterkt forenklet.)
- Planlegge.
- Utvikle.
- Teste.
Hva skal planlegges:
- Kravspesifikasjon. (Lages av utviklere i samarbeid med brukere og domenespesialister!)
- Design
- Brukergrensesnitt. (GUI)
- Brukervennlig.
- Intuitivt.
- Andre stikkord på sidene 226 til 239: Metaforer, følge standarder, toleranse, effektivitet, navigasjon, struktur...
- Funksjonalitet til applikasjon. (Hva skal gjøres?)
- Struktur. (Hvordan sette sammen og strukturere applikasjonen mest mulig hensiktsmessig og effektivt.
- Innhold. (Kilder, opphavsrett,...)
- Testing.
Hva skal dokumenteres:
- Kravspesifikasjon
- Planlegging
- Testprosdedyrer
- Beskrivelse av utviklingsløsninger
- Brukerdokumentasjon
Hvordan planlegge?
- Vi kommer tilbake til dette i kapittel 9 i Programmering i Actionscript.
- Se også: Kompendium, kapittel 13: Planlegging og dokumentasjon
Foreløpig er det viktig å gjøre det til en vane å lage figurer og tegninger av:
- Skjermbilder. (Inndeling i scener, rammer og lag.)
- Objekter som skal animeres og/eller styres med kode.
- Knapper og komponenter som skal brukes.
- Hvor kode skal legges. (I hvilke rammer.)
- Oppdeling og struktur, slik at rammer, komponenter og symboler (movie clip) kan lages og testes mest mulig uavhengig av hverandre.
Denne type planlegging må selvfølgelig gjøres før man begynner å lage applikasjonen.