Figuren over viser at hvis vi sender tallet 0110 0110 til et register som styrer displayet, så vil segmentene som er i 2dre, 3dje, 6te og 7de bit bli slått på slik at tallet 4 vises.
128 64 32 16 8 4 2 10 1 1 0 0 1 1 0 Den binære koden 0110 0110 tilsvarer et desimaltall 2+4+32+64 = 102, så instruksjonen WRITE(D, 102) ville gi tallet 4, hvis registeret D er koblet til det fysiske displayet.
Vi tenker oss at vår lille datamaskin som skal styre dette
displayet blandt annet har følgende instruksjoner:
(Senere kan vi diskutere om det er andre instruksjoner vi ønsker
oss i tillegg.)
Instruksjon: Eksempel: Forklaring: WRITE( <reg>, <tall>) WRITE(D,6) Skriver tallet 6 til register D (som er koblet til displayet i figuren over),
6 er binært 0000 0110, så WRITE(D,6) vil slå på segmentene koblet til bitene
som representerer 2 og 4, så vi får et ett-tall på displayet.WAIT( <tall>) WAIT(500) Datamaskinen vil vente og ikke gjøre noe i 500 millisekunder. REPEAT Går tilbake til begynnelsen av programmet og fortsetter derfra.
Ved å avslutte med denne instruksjonen får vi altså datamaskinen til å
gjenta programmet vårt i det uendelige helt til strømmen blir slått av.